Stateblind.eu
Carl-Johan Westholm’s personal blog
Time saving text: uncommon comments with common sense
ARCHIVES
January 2017 (2) November 2016 (3) October 2016 (1) September 2016 (2) August 2016 (1) July 2016 (2) June 2016 (2) May 2016 (3) April 2016 (2) March 2016 (3) January 2016 (1) December 2015 (1) November 2015 (2) October 2015 (2) September 2015 (2) August 2015 (1) June 2015 (1) May 2015 (2) April 2015 (3) March 2015 (1) January 2015 (2) December 2014 (5) November 2014 (4) October 2014 (3) June 2014 (3) May 2014 (3) April 2014 (4) March 2014 (3) February 2014 (2) January 2014 (1) December 2013 (4) November 2013 (1) October 2013 (4) September 2013 (2) August 2013 (3) May 2013 (4) April 2013 (2) March 2013 (2) February 2013 (2) January 2013 (3) December 2012 (3) November 2012 (1) October 2012 (4) September 2012 (1) August 2012 (1) July 2012 (4) May 2012 (2) April 2012 (4) February 2012 (2) January 2012 (6) December 2011 (1) November 2011 (2) October 2011 (4) September 2011 (3) August 2011 (2) July 2011 (1) June 2011 (3) May 2011 (2) April 2011 (2) March 2011 (2) February 2011 (3) January 2011 (3) December 2010 (3) November 2010 (4) October 2010 (4) September 2010 (4) August 2010 (5) July 2010 (5) June 2010 (4) May 2010 (3) April 2010 (3) March 2010 (2) February 2010 (6) January 2010 (5) December 2009 (2) November 2009 (5) October 2009 (8) September 2009 (2) August 2009 (1) July 2009 (3) June 2009 (3) May 2009 (4) April 2009 (5) March 2009 (4) February 2009 (3) January 2009 (4) December 2008 (7) November 2008 (8) October 2008 (10) September 2008 (5) August 2008 (10) July 2008 (5) June 2008 (10) May 2008 (14) April 2008 (8) March 2008 (11) February 2008 (11) January 2008 (14) December 2007 (12) November 2007 (12) October 2007 (11) September 2007 (9) August 2007 (14) July 2007 (5) June 2007 (11) May 2007 (18) April 2007 (13) March 2007 (12) February 2007 (7)
Booklets (PDF)
Article
Bloggtoppen.se
If you are state blind, you do not see that state power is about right and wrong. State blindness is a special case of moral blindness. A moral blind person cannot see that any choice has a moral dimension. It is difficult to discuss paintings with a colour blind person - and to discuss politics with a state blind person.
Sunday 21, November 2010. Posted at 17:22
Ordens makt över politiken
DNs kultursida hade en debatt i somras om liberalismen. Det är ett av de få områden, som jag engagerat mig i, där jag har papper på att inneha en viss formell kompetens, även om det gått 34 år sedan jag försvarade min avhandling i statskunskap "Ratio och universalitet. John Stuart Mill och dagens demokratidebatt".

Boken rönte till en början en viss efterfrågan i Finland - men så kom också titeln där att tryckas i kataloger som "Radio och universitet".

Jag sände in en artikel till DNs kulturredaktion, och fick ett vänligt refuseringsbrev. Liberal Debatt, däremot, publicerar texten i sitt senaste nummer (Se Articles November 2010).

I denna tidskrift är debatten verkligen fri - som Vilhelm Moberg sa en gång i en annons för Liberal Debatt. Bredvid min artikel skriver en riksdagsman för Sverigedemokraterna.
Sunday 14, November 2010. Posted at 11:27
Onyanserat om Milton Friedman och företagens sociala ansvar
Milton Friedmans yttrande om företagens sociala ansvar brukar ofta refereras. I t ex Dagens Industri 1/11 2010 sägs i en nyhetsartikel om företagens sociala ansvar att “Liberala ekonomer, som Nobelpristagaren Milton Friedman, har ifrågasatt att företagen har något annat ansvar än att leverera vinst”. Affärsvärlden några dagar senare påstår samma sak.

En åsikt blir varken automatiskt bättre eller sämre för att en Nobelpristagare har den. Men faktum är att Milton Friedman (1912-2006) var mer nyanserad än den rubrik som fanns till en artikel han skrev 1970: "The Social Responsibility of Business Is to Increase Its Profits."

I en diskussion i tidskriften REASON (October 2005) med Whole Food Markets grundare John Mackey, som starkt kritiserade Friedmans inlägg från 1970, svarade Friedman att skillnaden mellan de två när det gäller företagens sociala ansvar till största delen är retorisk. Till yttermera visso, skrev han, så handlar Whole Food Market, känt för sitt breda samhällsengagemang, ”i enlighet med de principer jag formulerade i min artikel 1970 för New York Times Magazine”.

Jag har lyssnat till de bägge i olika sammanhang, och kan inte dra någon annan slutsats.
Friday 12, November 2010. Posted at 08:39
Fel om Mårten Gås
I månadens krönika om boktryckarkonsten (Se Articles November 2010) antyder jag att Martin Luther hade något med Mårten Gås-firandet att göra. Det stämmer, på så sätt att många, liksom jag, tror att han var upphovet. Men misstanken slog mig när jag idag på morgonen såg texten i tidningen att det är en missuppfattning. Och googlar man läget, så finner man att så är fallet - en vanlig missuppfattning.

Krönikan började med Gutenberg, som inte uppfann boktryckarkonsten. Och sedan nämns Martin Luther - som inte var upphovet till Mårten Gås. Men ofta förknippas med den, felaktigt.

Möjligen går misstaget att skylla på höstdimman.
Friday 12, November 2010. Posted at 08:24
Quote of the day
"To preserve [the] independence [of the people,] we must not let our rulers load us with perpetual debt. We must make our election between economy and liberty, or profusion and servitude.

If we run into such debts as that we must be taxed in our meat and in our drink, in our necessaries and our comforts, in our labors and our amusements, for our callings and our creeds, as the people of England are, our people, like them, must come to labor sixteen hours in the twenty-four, give the earnings of fifteen of these to the government for their debts and daily expenses, and the sixteenth being insufficient to afford us bread, we must live, as they now do, on oatmeal and potatoes, have no time to think, no means of calling the mismanagers to account, but be glad to obtain subsistence by hiring ourselves to rivet their chains on the necks of our fellow-sufferers." --Thomas Jefferson to Samuel Kercheval, 1816. ME 15:39